Pages

Thursday, October 26, 2017

Money or Health?

This morning i received below message via whatapps :

Jack Ma said : If you put bananas and money in front of monkeys, monkeys will choose bananas, because monkeys do not know that money can buy a lot of bananas.

In reality, if you put money and health in front of people, people tend to choose money because too many people do not know that health can bring more money and happiness!

Nothing is valuable but health is the most valuable! 
Everything can wait but health can't wait!

Wishing everyone good health, happy and long life. 

This is the reality in this world. Kesihatan @ Kemewahan? Sebagai manusia biasa, kita tidak akan berfikir panjang. Kemewahan akan menjadi pilihan.

Dalam pemikiran kita, dengan kemewahan byk perkara dapat dilakukan, Dizaman yg agak 'kepenatan' sekarang, kemewahan amat diperlukan. Ada ibu bapa yg terpaksa pagi2 keluar mencari rezeki, pulang lewat mlm. Anak2 tidak merasa berjumpa ibu bapa. Tidak dapat merasa bagaimana seronoknya dapat bercerita apa yg terjadi hari ni. 

This is also happen to me. When i was too tired, i will ignore both of them. I dont care even the little boys keep crying wanting my attention. I just closed my eyes then asleep. 
When i woke up, i saw both of them sleeping beside me, the little one is on my chest. What a bad mom. They want to play with me but i just cant. 

Bayangkan sekiranya hari2 perkara yg sama berlaku? apekah yg anak kita rasakan. Tidak mustahil suatu hari nanti mereka akan menjadi sangat degil dan tidak mempedulikan apa yg kita katakan. Nampak seolah tersasar dari tajuk, tapi sebenarnya inilah yg kita lakukan untuk mendapatkan kemewahan.

Diri ini pernah bekerja di brunei for almost 2 years. I will go back a month then will go back for a month. Duit? bukan suatu masalah. Gaji dkira dalam matawang BND. Bila diconvert, hasilnya Alhamdullillah. Pada 3 bulan pertama, ye mmg bahagia apabila melihat baki wang di dalam akaun. 

Apabila masuk bulan ke enam, mula merasakan  kensunyian. Cara mehilangkan kerinduan by call/video call. Bercerita apa yg berlaku hari2 tanpa org tersayang disisi. apabila mencecah setahun, diri mula merasakan kemewahan tidak penting, yg penting org tersyg disisi. walaupn waktu itu hanya nasi kicap dan telur shj yg ada tp ianya lebih bahagia dari makan salmon grill tp berseorangan. Ketika itu kemewahan tidak penting. 

Dunia semata mata. Kesihatan? ianya nikmat dari Allah. Ada yg berkata, "buat apa kaya tapi sakit, semua tak boleh" . Pernah anda dengarkan?

Kesihatan adalah sesuatu yg amat diidamkan semua. Bukan sahaja sihat fizikal tetapi mental. HOW? Biarpun kita tiada kemewahan, tapi sekiranya mental kita sihat, kita akan berjaya nampak bertapa bahagia nya kita yg sihat ini berbanding kemewahan yg ada pada org yg kaya. Kita akan sihat jiwa dan lebih redha dgn kehidupan sedia ada. 

Ingatlah semua dunia ini hanya sementara.

lastly, pilihan ditgn anda.

see you in next entry..


No comments:

designed by Charming Templates